loading...
آموزشی-تفریحی
sky بازدید : 131 جمعه 11 فروردین 1396 نظرات (0)

نگهداری از مو

 آرایش کردن مو

■ برس و شانه زدن مو

■ شستشوی  مو
■ خشك كردن و حالت دادن به مو
■ نرم كننده های مو، ژل، سدر، كتيرا و غيره
■ تِل سر، سنجاق سر، کش سر و غیره
■ رنگ مو
■ از بين بردن مو
■ آرایش کردن مو
■ کلاه گيس
ارتباط کلاه گيس با کاشت موی طبيعی

مو در تاريخ به عنوان سمبل های گوناگونی مانند قدرت، باروری، جايگاه اجتماعی، سلامتی و زيبايی مطرح بوده است. شاعران هميشه موهای زن را همچون زينتی افسانه ای، معطر، رنگ شده و اسرارآميز وصف کرده اندکه مردان را به هيجان می آورد. مو يكی از زيباترين دارايی های انسان و نشانه ای از سلامتی وی است. موی سالم نه تنها يك موهبت الهی بوده بلكه باعث اعتماد به نفس در زندگی اجتماعی و فردی هر شخص می باشد. علم مراقبت از مو به جنبه های زير توجه دارد:
1) جنبه های زيبايی مو را لحاظ می كند.
2) سلامت مو (كه می تواند نمادی از سلامت كل بدن باشد) را در نظرمی گيرد.
3) ارتباط هرچه بهتر بين مو و بهترين دوست آن يعنی طبيعت را برقرارمی سازد.
مو نقش بسيار عمده ای در زيبايی ظاهری انسان دارد. برای داشتن موهای زيبا و سالم مراقبت آگاهانه و اتخاذ روش های صحيح ضرورت دارند. رفتارهای آرایشی و بهداشتی بشر در رابطه با موها نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت مو داشته و نادرست بودن این رفتارها  یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در خانم ها و آقایان می باشد.
با افزایش سن، رشد مو آهسته ترشده و قطر آن نیز بصورت نرمال کاهش می یابد. این تغییرات موجب می شود که توانایی ترمیم مو کمترشده و موها در مقابل آسیب های شیمیایی (مثل رنگ کردن مو) و فیزیکی (مثل برس و شانه زدن) حساس ترگردند و نیز در صورت بروز آسیب مدت زمان بیشتری طول می کشد تا موها ترمیم پیدا کنند. به همین دلیل کلیه رفتارهای آرایشی و بهداشتی در رابطه با مو، در سن بالا بایستی با ملایمت بیشتری انجام شوند. می توان گفت که مو مانند پارچه است تا وقتی که نو و دست نخورده می باشد بنظر زیبا می آید ولی با استفاده و گذر زمان به تدریج دچار کهنگی و اضمحلال شده و لذا مراقبت بيشتری را می طلبد.

نگهداری از مو : برس و شانه زدن مو

روزانه 3 – 2 بار برس يا شانه زدن مو كافی است. از اين بيشتر كشش وارده بر مو در دراز مدت سبب آسيب به مو می شود (مثل مو خوره، شكسته شدن و گاهی كم پشتی موها). قبلاً معتقد بودند كه برس زدن زیاد مو و ماساژ مرتب پوست سر ميزان جريان خون رسيده به مو را زياد كرده و موجب تقويت آن می گردد ولی در حال حاضر اين مطلب رد شده است. تبليغاتی كه وجود دارد مثل شانه و برس ليزری، افزايش رشد موها با برس مخصوص و يا شانه با طب سوزنی كذب محض می باشد.
برس ایده آل باید دارای موهای نرم، قابل ارتجاع و با نوک گرد و درشت بوده بطوریکه موها به نرمی در بین آنها حرکت نموده و کشیده نشوند. بهتر است از شانه يا برسی استفاده شود كه توليد الكتريسيته ساكن نکند (شانه يا برس فلزی نوك تيز خوب نيست). شانه بایستی از پلاستیک قابل ارتجاع ساخته شده باشد. نوك دندانه های شانه بايستی گرد و عريض و اتصال بين دندانه ها درست در مركز هر دندانه بوده و همچنين فواصل دندانه ها متناسب و جنس آنها انعطاف پذير و نرم باشد تا دندانه ها به راحتی بین موها حرکت نمایند (شانه های چوبی خوب نيستند). از برس و شانه زدن موهای خيس خودداری كنيد زیرا موی خیس خاصیت ارتجاعی بیشتری داشته و لذا تحت کشش و فشار دندانه های شانه یا برس احتمال آسیب رسیدن به موها افزایش می یابد.

نگهداری از مو : شستشوی  مو

بر خلاف تصور عوام شستشوی مو يک عمل ساده نمی باشد زيرا مو يک ماده زنده و حساس است که بايد از آن در حين شستشو مراقبت کافی بعمل آورده شود (شستشوی مو شباهتی به شستن کف آشپزخانه ندارد!). در زمان های قديم شستن مو آداب و رسوم خاصی داشته است. زنان پشت گردن خود را برهنه کرده و برای مدت های طولانی موها را شانه می کردند و با روغن های معطر آغشته می ساختند.
برای انتخاب شامپوی مناسب مو بايستی ابتدا نوع مو مشخص گردد. سر را با صابون شسته، سه روز صبر كنيد و سپس پوست سر را با انگشت برای 2دقيقه ماساژ داده و نوك انگشت را روی كاغذ زرورق بماليد. با توجه به ميزان اثر چربی باقيمانده می توان خشك، معمولی يا چرب بودن مو را تعيين و بر مبنای آن شامپوی مناسب را انتخاب نمود. مواد تشکيل دهنده يک شامپوی معمولی عبارتند از: پاک کننده، چرب کننده، تثبيت کننده کف، نرم کننده کف، غلظت دهنده، خنک کننده، ضد اکسيداسيون، ضد باکتری، ماده ای که حالت صدفی به شامپو می دهد، مواد معطر، آب، مواد عمل آورنده و عصاره  يک يا چند گياه. كلاً تركيب اکثر شامپوها تقريباً  يكسان بوده و اختلاف شامپوها در نوع مواد حالت دهنده آن است. چيزی كه مهم است انتخاب نوع مناسب شامپو برای مو می باشد (موی خشك، چرب، معمولی، شوره دار، آسيب ديده، ضعيف و نازک، رنگ شده و غيره). برای اين منظور فرد بايستی بطور مرتب نوع شامپوی خودش را عوض كند تا به بهترين نوع مناسب موهايش برسد و آنوقت می تواند آن مارك مخصوص را برای هميشه ادامه دهد. توجه داشته باشيدكه صابون های دست و بدن برای شستشوی موها مناسب نمی باشند و برای اين منظور بايستی فقط از شامپو استفاده كنيد.  شامپوها اصولاً  به سه فرم شامپوی مايع،  شامپو ژل و كرم شامپو  تهيه می شوند.
شامپو  نقشی در رشد و  حيات مو  نداشته و  فقط پاك كننده است.  تبليغاتی كه راجع بوجود  ويتامين،  مواد  مغذی مو  و  پروتئين در شامپوها  و  اثر  مثبت آنها  بر  رشد  مو  می كنند صحت ندارد.  هيچ شامپويی موها  را  پرپشت تر نمی كند زيرا اصولاً  بعد از تولد  فوليكول موی جديد ساخته نشده و  تنها كاری كه می شود كرد اين است كه با مراقبت صحيح و دارو تا حدی اين فوليكول ها را حفظ نمود. وجود سدر، كتيرا، حنا و غيره در شامپو از نظر رشد و تقويت مو اثر خاصی ندارد. سدر ضد چربی موها است و لذا شامپوی آن برای موهای چرب توصيه می شود. كتيرا چون موها را نرم تر می كند (حالت دهنده است) لذا شامپو كتيرا برای موهای زبر و خشك مفيد است. حنا در سطح مو باقی مانده و لذا خاصيت رنگ کنندگی و مقداری اثر حجم دهندگی مو دارد.
شستشوی مو بازرده تخم مرغ، آب برنج، عسل، مورد، نخود و غيره ارتباطی با رشد مو نداشته و در بسياری از موارد بهتر است اين مواد به عوض ماليدن به موها، خورده شوند تا مواد مغذی آنها از طريق جريان خون به موها برسد. چون ساقه مو يك ساختمان مرده است لذا چيزی جذب آن نشده و در ضمن اكثر مواد از طريق پوست سر قابليت جذب ندارند و لذا مواد موجود در شامپو  هيچكدام  وارد بدن نشده و بنابراين وجود آنها ربطی به تقويت يا افزايش رشد موها ندارد.
تعداد شستشوی موها عمدتاً ربطی به ريزش مو نداشته و بايستی بر حسب سن و فعاليت فيزيكی فرد تعيين گردد (2-  1بار در هفته تا هر روز). قبل از اقدام به شستن، موها را با آب ولرم کاملاً  خيس کنيد تا شامپو بهتر اثر کند. سپس مقدار کمی شامپو ريخته و حدود يک دقيقه پوست سر و موهايتان را با آن ماساژ دهيد. در هنگام شستن موها از كشيدن و چنگ زدن محكم آنها خودداری كنيد (ماساژ ملايم كافی است). پس از شستشوی کافی، موهايتان را با آب فراوان آبکشی نماييد. اگر هر روز حمام می رويد، يكبار شستن با شامپو در هر بار استحمام كافی و در غير اين صورت دوبار بهتر است. پس از اتمام شامپو زدن، شستشو و آب كشيدن موها با آب سرد بهتر بوده و موجب شادابی و درخشان ترشدن رنگ موها می گردد.
شامپوهای ايرانی اگر دارای مُهر استاندارد باشند بسيار خوب بوده و بر خلاف عقيده عمومی شامپوهای خارجی مزيت خاصی نسبت به آنها ندارند (موارد تقلبی در شامپوهای خارجی بسيار بيشتر از شامپوهای ايرانی ديده شده و نيزگاهی اين شامپوها مدت های طولانی در شرايط بد نگهداری و در زمان مصرف كاملاً خراب هستند لذا در هنگام خريد آنها حتماً به تاريخ انقضا بلند مدت شامپو توجه نماييد).
در شرايطی که دسترسی به آب نيست می توانيد از شامپوی خشک برای تميزکردن موها استفاده نماييد. کافی است پودر و يا اسپری را به موها پاشيده و 3-2 دقيقه صبر کنيد و سپس با يک برس نرم سرتان را برس بزنيد. اين مواد بدون نياز به آب موجب زدوده شدن چربی اضافه وآلودگی های موجود در موها می گردند. شامپوی خشک بيشتر مناسب موهای بلوند و چرب بوده و در ضمن استفاده از آن فقط  در شرايط استثنايی که دسترسی به آب به هيچوجه ميسرنمی باشد، مجازاست.
برای شستشوی موهای آسيب ديده (مويی که در اثر دستکاری بيش از حد دچارتخريب مو شده و پيوندهای گوگردی ساختمان آن تغيير کرده اند. اين مو دارای خشکی، زبری و عدم استحکام است)، بهتر است از شامپوی دارای PH خنثی و يا اسيدی خيلی ضعيف استفاده شود.

نگهداری از مو : خشك كردن و حالت دادن به مو

برای خشك كردن موها پس از استحمام بهتر است اجازه دهيد آنها به حالت طبيعی خشك شده و در صورت استفاده از حوله آنرا فقط بر موها فشار داده و از مالش شديد اكيداً خودداری نماييد. سشواركردن در صورتی كه از باد خيلی داغ استفاده نشود، فاصله سشوار از موها بيشتر از بيست سانتی متر باشد و استفاده ازآن از هفته ای2 – 1 بار تجاوز نكند، ممانعتی ندارد. يادتان باشدكه نبايد تا خشك شدن كامل موها سشواركردن را ادامه دهيد. در حین سشوارکردن موها با برس، نبایستی دندانه های برس خیلی داغ شوند زیرا به موها آسیب وارد می کنند. سشوار نمودن موهای خيلی خيس کار درستی نبوده و آسيب حرارتی زيادی به موها وارد می کند لذا بايستی ابتدا موها را تا حد امکان خشک کرده و رطوبت باقيمانده را با سشوار رفع نماييم.
در هنگام خشك كردن موهای خيس از برس زدن خشن آنها  خودداری كنيد (بهتر است در اين مواقع اصلاً برس يا شانه زده نشده و از حركات انگشتان برای حالت دادن به موها استفاده شود).

نگهداری از مو : نرم كننده های مو، ژل، سدر، كتيرا و غيره

نرم كننده های مو، ژل، سدر، كتيرا و غيره
انواع ژل و كتيرا برای حالت دادن به موها استفاده میشوند. استفاده از اينها مزيت فوق العاده ای ندارد ولی گاهی ممكن است مضر باشند. بهتر است ژل را خيلی كم (حداكثر یک بار در هفته) استفاده نماييد. ازمصرف ژل هایی که مارک مشخصی ندارند و کشور سازنده اشان معلوم نیست، خودداری کنید نرم كننده ها از طريق كاهش الكتريسيته ساكن در موها باعث خوش حالت شدن موها می گردند. البته اين مواد فقط نرم كننده بوده و هيچ تأثيری در رشد موها ندارند. موهای نرم شده را بایستی با احتیاط شانه و برس کرد زیرا ضعیف شده اند و لذا نرم کردن موها نباید زیاد انجام شود.
كليه كارهايی كه در آرايشگاه ها انجام می شود (مثل صاف كردن موها با دستگاه، بابليس، مش كردن، تافت زدن، مجعدكردن ومدل های مختلف مو با دستگاه) بالقوه می توانند آسيب های جدی و برگشت ناپذير به موها وارد نمايند بخصوص اگر به طرز صحيح انجام نشده و يا با فاصله زمانی كوتاه و بطور مكرر استفاده شوند. پروتئينه کردن مو، اوزون تراپی، اکسيژن تراپی، هيدروتراپی و اعمالی از اين دست که در آرايشگاه ها مرسوم بوده و با ادعای تقويت مو انجام می شوند شيادی محض بوده و نه تنها هيچ نقشی در بهبود عملکرد مو نداشته بلکه هر کدام می تواند آسيب های جدی به ريشه  مو وارد نمايند.

نگهداری از مو : تِل سر، سنجاق سر، کش سر و غیره

تِل سر، سنجاق سر، کش سر و غیره
خانم ها از سنجاق یا تل های کشی و پلاستیکی برای نگه داشتن موهای خود در یک محل استفاده می کنند. این وسایل به دلیل عملکرد مخصوص خود موجب کشیده شدن موها شده و لذا در دراز مدت باعث شکسته شدن و ریزش مو در منطقه مورد استفاده می گردند. سنجاق سر باید صاف، نرم و دارای نوک گرد باشد. تل سر از نوع لاستیک کشی ممنوع است. قسمتی از تل سر که در تماس مستقیم با موها است بایستی نرم و اسفنجی باشد تا حداقل کشش به موها وارد شده و در ضمن خود تل هم تا حد امکان شل بسته شود.
بهتر است محل استقرار تل و سنجاق سر در بین موهای سر بطور مرتب عوض شود تا یک مکان خاص همیشه دچارآسیب به موها نگردد. محکم بستن  موها با تل  یا کش سر در طولانی مدت موجب عقب رفتن خط موی جلوی سر و لذا بلندشدن پيشانی می شود.

■  نگهداری از مو : رنگ مو
از دوران های قديم خانم ها تمايل به رنگ کردن موهای خود داشته اند. در مقبره  مصريان باستان (متعلق به پنج هزار سال پيش) حنا يافت شده است. چينی ها نيز در سه هزار سال پيش از برگ و ريشه درختان برای تهيه رنگ مو استفاده می کردند و بالاخره رومی ها در  دوهزار سال قبل از نمک سرب برای رنگ کردن موهای خود بهره می بردند. برخی افراد برای زيبايی و برخی برای پنهان کردن سفيدی موهايشان از رنگ مو استفاده می کنند. امروزه تقريباً اکثر خانم ها و تعداد زيادی از آقايان رنگ مو را مورد استفاده قرار می دهند.
يافتن رنگ موی مناسب کار چندان ساده ای نيست. رنگ مو را بايستی با توجه به رنگ طبيعی مو، رنگ چشم و پوست انتخاب نمود. توجه داشته باشيد که يک رنگ يکسان روی موهای مختلف و نيز در زير نور مصنوعی و يا نور آفتاب دارای نمودها و سايه های متفاوتی است.
بطوركلی استفاده از هرگونه ماده شيميايی بر موها بالقوه آسيب رسان است و از اين نظر آن دسته موادی كه ماندگاری بيشتری دارند (مثل رنگ موهای دائمی) آسيب جدی تر و بيشتری وارد می كنند. رنگ كردن مو بواسطه وجود آمونياك، آب اکسيژنه و نيز مراحل مختلف آن می توانند باعث بروز حساسيت در پوست سر شود منتها گاهی علايم آن در جلسات اوليه بروز نمی كند و يا آنقدر خفيف است (سوزش و خارش گذرا) كه شخص اهميتی به آن نمی دهد ولی بالاخره حساسيت شديد در يک فرد مستعد خودش را نشان می داده و گاهی موجب بروز مشكلات جدی می گردد. تست کردن رنگ مو بر روی پوست پشت گوش و يا پوست بازو  قبل از استعمال آن بر موها (برای اطمينان از عدم وجود آلرژی) مفيد است و توصيه می شود.
گفته می شودکه موهای رنگ شده حجم بیشتری داشته و لذا به نظرسالم تر می آیند ولی این مطلب درست نیست. استفاده از مواد شيميايی موجود در رنگ مو می تواند مشکلات زير را برای مو و پوست سر ايجادنمايد:
1) آسيب به ساختار مو و شکننده کردن آن و لذا مصرف رنگ مو (بخصوص انواع دائمی آن) در موهای خيلی خشک، شکننده، ظريف و مبتلا به موخوره توصيه نمی شود. بطور کلی رنگ موهای شيميايی باعث خشک شدن بيش از حد مو شده و لذا در صورت مصرف آن بايستی حتماً نرم کننده و رطوبت رسانی به مو نيز انجام شود.
2) بروز واکنش های آلرژيک به شکل خارش، تاول، پوسته ريزی، قرمزی و در مواردی تورم پوست. اين واکنش آلرژيک در محوطه موها رخ نداده بلکه در اطراف مو يعنی پيشانی، گوش و پشت گردن و در موارد شديدتر در تمامی صورت مشاهده می گردد. 
3 ) ساقه های مو دارای خلل و فرج بيشتری می گردند. 
4) الکتریسیته ساکن موهای رنگ شده بیشتر می باشد.
5) مشکلات متعدد در جنين خانم های حامله
6) مشکلات تنفسی، سردرد، سرطان زايی، اختلالات سيستم ايمنی، تحريک چشم ها از ديگر عوارض جانبی غيرشايع رنگ موهای شيميايی هستند.
مِش کردن ، دکلره کردن و های لايت کردن موها نسبت به رنگ کردن معمولی موها آسيب بيشتری به آنها وارد کرده و لذا ضرر بيشتری دارند. در صورت تمايل به رنگ کردن موهايتان بايستی با يک آرايشگر ماهر در مورد نوع رنگی که بيشتر به چهره شما می آيد مشورت کرده و بهتر است رنگ کردن مو فقط توسط  افراد حرفه ای و ماهرانجام شود (ولی يادتان باشد هر كسی كه در آرايشگاه كار می كند لزوماً ماهر يا حرفه ای نيست). رنگ كردن موها در منزل كار اشتباهی است .اصل کلی در مورد رنگ کردن مو این است که همیشه در گروه رنگ موی  خود باقی مانده و حداکثر سه سایه از رنگ طبیعی موی خودمان دورشویم.
اولين رنگ موی شيميايی به سال 1907 ميلادی در فرانسه توسط آقای اوگن شولر با کشف ماده « پارا فنيلن دی آمين » ابداع گرديد. بيشتر رنگ موهای شيميايی دارای اين ماده بعلاوه موادرنگ بَر و سفيدکننده مانند آمونياک و پراکسيد هستند. رنگ موی شيميايی بر دو نوع است:
الف) رنگ موی موقتی: رنگ موی موقتی بصورت شامپو بوده و احتياج به اكسيدان ندارد يعنی ماده رنگی وارد بطن مو نمی شود. شستشوی موها با اين شامپو  باعث رنگ شدن سطح مو شده (مانند رنگ موی گياهی) و پس ازآن با 2-1 بار شستشوی معمولی رنگ حاصله از بين می رود. اين رنگ موها كمترين اثر مضر را بر موها داشته ولی بدليل گرانی و ناپايداری اثرشان كمتر توسط خانم ها استفاده می شوند.
ب) رنگ موی دائمی: در اينجا از مواد رنگ کننده همراه با اکسيدان استفاده شده تا رنگ بطور کامل در ساختمان تارمو نفوذ کرده و لذا رنگ حاصله بطور دائمی جايگزين رنگ طبيعی مو می شود. به همين دليل رنگ موی دائمی بيشترين آسيب را به موها وارد می كند (بخصوص با استفاده طولانی مدت). در صورت استفاده از رنگ موهای دائمی بهتر است فاصله زمانی بين استعمال آن هرچقدرممكن است طولانی ترباشد. رنگ موهايی که برای روشن کردن و بلوندکردن مورد استفاده می شوند بدليل استفاده زياد از اکسيدان در آنها بيشترين آسيب را به پوست و مو وارد می نمايند.
نظر به اينکه دراثر رنگ کردن، موها مقداری وِز و آسيب پذير می شوند لذا برای شستشوی آنها بايستی از شامپوی مخصوص موهای رنگ شده استفاده شده و برای خشک کردن مو از حوله خشن و سشوار استفاده ننماييد. موهايتان را زمانی که خيس است شانه نکرده و از شانه های دندانه درشت استفاده نماييد. برای دوام رنگ مو و جلوگيری از بی رنگ شدن آن از نور آفتاب پرهيز کنيد.
رنگ های طبيعی چون فقط با پوشانيدن سطح مو رنگ آن را تغييرمی دهند عوارض جانبی كمتری داشته و لذا بهتر از رنگ های مصنوعی هستند. حنا از معروفترين رنگ موهای گياهی است. بابونه و روناس هم به عنوان رنگ موی طبيعی استفاده می شوند.

نگهداری از مو : از بين بردن مو

زمانی تراشيدن موی سر به عنوان يکی از انواع مجازات مجرمين (بخصوص در زنان) در نظرگرفته می شده است. سالم ترين روش از بين بردن موهای ناخواسته مثل زير بغل، نواحی تناسلی و اندام ها تراشيدن آن با تيغ بوده و بر خلاف عقيده عمومی اينكار باعث كلفت تر يا بيشترشدن موها نمی گردد. در مورد تراشيدن موهای دست و پا يادتان باشدکه همواره تيغ را در جهت رويش مو بر روی پوست بکشيد. تيغ زدن موها در خلاف جهت رويش مو موجب بروز جوش های چرکی و تغيير رنگ پوست شده که در دراز مدت اين تغيير رنگ دائمی شده و ديگر از بين نمی رود. در مورد موهای ريش و سبيل استفاده از فرآورده های قبل و بعد از اصلاح مفيد است و توصيه می شود. استفاده از كرم موبر هم خوب است ولی امكان بروز حساسيت پوستی بخصوص در صورت وجود دارد و لذا بهتر است قبل از  استعمال آن را در پشت گوش و یا پوست بازو تست كرد (اكثركرم های موبر موجود در بازار برای پوست صورت مناسب نیستند).
تبليغاتی كه در مورد رفع دائمی موهای زائد با استفاده از كرم موبر می شود، صحت ندارند. پودرهای نظافت بدلیل داشتن آرسنيك (كه فوق العاده سمی بوده و ا زطريق پوست قابل جذب است) به هيچوجه نبايد بكار برده شوند.
درصورت استفاده از قیچی برای کوتاه کردن مو باید توجه داشت که قیچی تیز باشد والا ساقه مو لِه شده، آسیب می بیند و احتمال بروز موخوره افزایش می یابد.

نگهداری از مو : آرایش کردن مو
 آرایش کردن مو
هر چقدر مو بلندتر شود نیاز آن به مراقبت (مثل برس و شانه زدن، شستشو، خشک کردن، ژل و نرم کننده و غیره) بیشترمی شود و کلاً  توجه انسان به موی بلند نسبت به موی کوتاه بیشتر است. فرد دارای موهای بلند مرتب خود را در آیینه نگاه کرده و دست به موهایش می کشد و نیز برای حفظ و مدل دادن به آنها اغلب متوسل به کارهای متنوعی می گردد. تمامی این مسایل در درازمدت موجب آسیب به ساقه مو شده و به همین دلیل است که درموهای بلند احتمال دو شاخه شدن مو و یا اختلالات ساقه مو بیشتر از موهای کوتاه است. لذا توصیه می شودکه افراد دارای موهای ضعیف، نازک و خشک مدل موی کوتاه را انتخاب نمایند.
مدل موی دم اسبی در دراز مدت موجب آسیب به موها می شود زیرا موها در یک محل همیشه دچارآسیب شده و می ریزند و لذا فرصت رشد و بلندشدن به موها داده نمی شود و به همین دلیل است که افراد دارای این مدل مو  اظهار می کنندکه موهایم اصلاً بلند نمی شوند. مدل موی سیخ سیخی نیز باعث آسیب به موها می گردد زیرا ساقه مو ایستاده و راست بوده و لذا بیشتر در معرض آسیب بدلایل دیگر قرار دارد.
مدل مو و روش آرایش خاصی وجود ندارد که بتواند موهای آسیب دیده را اصلاح نماید و تبلیغات سالن های آرایش از این بابت نادرست است. موهای مجعد نسبت به موی صاف بیشتر و راحت تر دچار آسیب دیدگی و شکنندگی می شود. فر دائمی مو  بدليل استفاده از مواد شيميايی برای ايجاد آن خوب نیست و توصيه نمی شود.
نگهداری از مو : کلاه گيس
يکی از راه های پوشانيدن ظاهری طاسی سر استفاده از کلاه گيس است هر چند که از ديد افراد معمولی جامعه، کلاه گيس برای مردان شايسته نبوده و اغلب اين افراد مورد تمسخر ديگران قرار می گيرند و همين مطلب موجب ايجاد يک ترس و اضطراب دائمی و سرافکندگی فرد می گردد. در مقابل خانم ها بسيار راحت تر از کلاه گيس استفاده کرده و فرهنگ جامعه هم کلاه گيس را برای خانم ها می پسندد و عيبی برای آن نمی بيند.
کلاه گيس ممکن است بصورت کامل بوده و روی سر قرار گيرد و يا اينکه تارهای مو بصورت تک به تک و يا دسته ای به طرق گوناگون مانند چسب، کليپس، مواد اتصال دهنده، بافتن و غيره به موهای قبلی فرد و يا پوست سر متصل گردند. موهای مورد استفاده در کلاه گيس می توانند مصنوعی و يا طبيعی باشند. مسلم است که موهای طبيعی بسيار بهتر و البته گران تر می باشند.
عيب کلاه گيس کامل اين است که هر لحظه امکان افتادن آن رفته و لذا فرد از ترس اين مسئله و مسخره شدن توسط ديگران همواره مضطرب و نگران می باشد. نمايش فيلم های کمدی با همين مضمون بر اين مطلب دامن می زند. در ضمن فرد دارای اين مدل کلاه گيس نمی تواند در مکان هايی مثل استخر، مناطق بادخيز و غيره حضور داشته باشند.
در مواقعی که موهای کلاه گيس توسط کليپس به موهای قبلی فرد متصل شده اند، کشش مداوم وارده به موهای موجود شخص باعث می شود که در درازمدت منطقه فوق دچار طاسی شود. استفاده از چسب هم مقداری کثيف کاری داشته و از سوی ديگر باعث خراب شدن زودهنگام کلاه گيس می گردد.
در روش ديگر يک يا دو تار مو به قسمت انتهايی موی موجود فرد گره زده شده و به اين ترتيب تعداد موهای موجود در روی سَر دو تا سه برابر می گردد. مسلم است که با رشد موی فرد، گره فوق هم به سمت بالا حرکت می کند و لذا بايستی مجدداً اين گره به سمت پايين کشانيده شود و اين کار را بايد هر چند هفته يکبار تکرار کرد. گره زدن ها و پايين کشيدن های مرتب، در طولانی مدت موجب سست شدن موهای موجود فرد شده و به کم پشتی موها دامن می زند.
به نظر مؤلف استفاده از کلاه گيس فقط در مواردی جايز است که طاسی فرد بسيار شديد و وسيع بوده و بانک موهای پشت سر وی هم ضعيف و اندک می باشد. در اين موارد کلاه گيس انتخاب خوبی برای شخص بوده و اگر وی با طاسی سرش به هر دليل مشکل دارد، استفاده از آن توصيه می گردد.

ارتباط کلاه گيس با کاشت موی طبيعی

گاهی فرد برای پوشانيدن ظاهری يک طاسی نه چندان شديد و وسيع در سرش متوسل به کلاه گيس شده و مدتی از آن استفاده می کند بدين معنی که شخص با کلاه گيس خود را به جامعه معرفی کرده و بدين ترتيب در انظار ظاهر می شود. پس از مدتی وی از کلاه گيس و مشکلات آن خسته شده و تصميم به انجام کاشت مو می گيرد. اين فرد با کسی که از کلاه گيس استفاده نکرده و با طاسی سرش در انظار ظاهر شده است، تفاوت های بسياری داشته و يکسری مشکلات بر سر راه کاشت موی وی وجود دارد. اکثر اين مشکلات به جنبه های روانشناسی و احساسی فرد برمی گردد.  با توجه به اينکه برای انجام کاشت مو اکثراً لازم است که موها تراشيده شوند و از طرفی معمولاً کلاه گيس به موهای قبلی فرد متصل شده است، لذا مشخص است که پس از کاشت مو ديگر نمی توان از کلاه گيس استفاده شده و اين مطلب موجب بروز مشکلاتی برای فرد از نظر برخورد اجتماعی وی گردد.
از سوی ديگر تراکم موهای کلاه گيس بسيار بيشتر از تراکمی است که با يک يا دو جلسه کاشت موی طبيعی ايجاد شده هر چند که اين تراکم بالا به قيمت ظاهر غيرعادی و مصنوعی کلاه گيس بدست می آيد. تراکم کمتر کاشت مو گاهی موجب پشيمانی فرد از انجام کاشت مو شده و سخنان نيش دار اطرافيان هم به آن دامن می زند.
به نظر مؤلف در موارد فوق بهتر است فرد موهايش را تراشيده و کلاه گيس را کنار بگذارد و چند ماه با اين وضعيت در اجتماع ظاهر شود تا هم از نظر احساس شخصی و هم از لحاظ برخورد اجتماعی آمادگی پذيرش نتايج کاشت مو را داشته باشد و بدين ترتيب از مشاهده موهای طبيعی بر روی سرش بسيار راضی خواهد شد و مشکلی پيش نخواهد آمد.
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 4375
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 138
  • آی پی دیروز : 164
  • بازدید امروز : 250
  • باردید دیروز : 332
  • گوگل امروز : 5
  • گوگل دیروز : 15
  • بازدید هفته : 1,800
  • بازدید ماه : 6,919
  • بازدید سال : 49,559
  • بازدید کلی : 1,774,149